KATWIJK - Uit de verkeersproef blijkt dat deze maatregel een positief effect heeft op de verkeersveiligheid, zonder negatieve invloed op de doorstroming van het verkeer. Op 18 juli worden de huidige betonnen afzettingen vervangen door minder massieve afzettingen.

Overzichtelijker kruispunt, minder kans op ongevallen

Tijdens fase 1 en 2 van de verkeersveiligheidsproef zijn de voorsorteervakken op het kruispunt afgesloten met behulp van betonnen afzettingen. Deze afsluiting heeft het kruispunt overzichtelijker gemaakt voor fietsers, scholieren én automobilisten. Uit onderzoek bleek bovendien dat het niet tot vertraging leidt.

Aanvullend onderzoek

Uit aanvullend onderzoek blijkt dat de huidige voorrangsregeling op de kruispunten Hoorneslaan–N206 en de rotonde Ambachtsweg in de toekomst onvoldoende ruimte biedt in de spits. Een combinatie van verkeerslichten op de oprit/afrit bij Hoorneslaan en een rotonde op de Ambachtsweg blijkt niet werkbaar vanwege opstoppingen van het verkeer. Verkeerslichten op beide kruispunten bieden volgens het onderzoek de meest acceptabele doorstroming voor alle verkeersdeelnemers.

Wat doen we in de tussenperiode?

Omdat deze voorbereidingen enige tijd in beslag nemen, blijven de voorsorteervakken in de tussentijd afgesloten. Op 18 juli worden de huidige betonnen afzetting vervangen door minder massieve verkeersafzetting (rijbaangeleiders). Er wordt eerst meer onderzoek gedaan naar de mogelijkheid van verkeerslichten, voordat een definitief besluit wordt genomen.