KATWIJK - Op 1 oktober 2025 kregen sommige inwoners met een zorgverzekering bij Zorg en Zekerheid een e-mail, brief of sms van de gemeente. Dat was een vergissing. De gemeente dacht dat zij een betalingsachterstand hadden. We leggen graag uit wat er is gebeurd.
Wat is er gebeurd?
- Op 25 september 2025 heeft zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid per ongeluk verkeerde informatie doorgegeven aan de gemeente Katwijk.
- Het ging om 153 mensen met een zorgverzekering.
- Gemeente Katwijk stuurde op 1 oktober op basis van die informatie een e-mail, sms of brief om mensen met geldproblemen te helpen.
- Daardoor kregen 148 mensen zonder betalingsproblemen toch een brief, e-mail of sms.
- Ook kregen 5 mensen met betalingsproblemen een bericht.
- Zorg en Zekerheid heeft op 17 oktober een excuusbrief gestuurd aan de mensen die onterecht een bericht kregen.
- De verkeerde informatie is verwijderd. De gemeente heeft deze informatie niet bewaard.
- Er is ook een melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Excuses
We vinden het vervelend wat er is gebeurd en begrijpen dat sommige inwoners zijn geschrokken. De gemeente wilde met de e-mails, brieven en sms’jes helpen, maar dat ging helaas mis. Wij bieden alle betrokkenen onze excuses aan. In de toekomst zullen wij als gemeente alert blijven op afwijkende patronen, zoals een toename in het aantal vroegsignaleringen. Als we twijfelen, nemen we eerst contact op met de meldende partij. Zo willen we voorkomen dat dit nog een keer gebeurt.
Waarom vroegsignalering van schulden?
Vroegsignalering van schulden blijft een waardevolle manier om inwoners met geldzorgen op tijd te helpen. Zo voorkomen we dat schulden zich opstapelen en mensen steeds meer in de problemen komen.

10.6 ℃



















